پرداخت مستمری به چهار هزار و ۸۵ نابینا در قزوین 

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۵ نابینا از سوی این نهاد مستمری دریافت می‌کنند.

راحله جاتن معاون توانبخشی بهزیستی قزوین با اشاره به شناسایی پنج هزار و ۲۴۶ معلول نابینا در سطح استان، اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۵ نابینا از سوی این نهاد مستمری دریافت می‌کنند.

به گفته وی، از مجموع نابینایان استان سه هزار و ۲۸۰ نفر مرد هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی اضافه کرد: از نظر شدت معلولیت نیز هزار و ۴۳۱ نفر دچار مشکلات شدید و خیلی شدید هستند و مابقی نیز مشکلات متوسط یا خفیف دارند.

 جاتن تاکید کرد: نابینایی و کم‌بینایی یکی از معضلاتی است که در برخی افراد به دلیل مساله ژنتیکی و در بسیاری از موارد دیگر به دلیل برخی بیماری‌ها و انواع عفونت‌ها بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۹ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی، دچار معلولیت بینایی هستند، تاکید کرد: بیشترین علت نابینایی و اختلالات بینایی در جوامع در حال توسعه آب مروارید، تنبلی چشم، عیوب انکساری، آب سیاه و تصادفات رانندگی است.

جاتن با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز نابینایی موثر هستند که می‌توان به برخی از بیماری ها، عوامل ژنتیکی و مادرزادی اشاره کرد، افزود: در این میان بیش از ۲ هزار مورد به صورت مادرزادی نابینا هستند و عوامل ژنتیکی نیز با ۱۰۳ مورد کمترین عامل مؤثر در نابینایی را به خود در این استان اختصاص داده است.

این مسئول گفت: افراد نابینا توانمندی‌های بسیار زیادی داشته و اغلب نیز تحصیلات مناسبی دارند تا جایی که ۳۰۷ نابینا دارای مدرک دیپلم تا دکتری بوده و در بخش‌های مختلف صنعت، دانشگاه و خدمات فعالیت می‌کنند.

جاتن افزود: بیش از ۶۰ درصد از نابینایان استان قزوین متاهل و مابقی مجرد هستند که اگر زمینه ازدواج آن‌ها فراهم شود در تهیه جهیزیه و تسهیلات ازدواج به آن‌ها کمک می‌کنیم.

جاتن، مهمترین مشکل جدی نابینایان استان را اشتغال دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا زمینه اشتغال این قشر از جامعه ایجاد شود و در این میان خیران و صاحبان صنایع باید به این باور برسند که این افراد توانمند، مدیر و هوشمند بوده و توانایی کار کردن را دارند.

وی با اشاره به پرداخت مستمری و کمک هزینه معیشتی، افزود: تجهیزات توانبخشی مختص نابینایان از جمله عصای سفید، اسپیکر، دستگاه ضبط صدا، ساعت گویای مچی و رومیزی و ماشین‌حساب گویا در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.

این مسوول یادآور شد: همچنین حمایت‌های مالی غیرمستمر از جمله کمک هزینه بهبود تحصیلی دانش آموزان معلول، شهریه دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی، کمک‌هزینه ایاب و ذهاب معلولان و مناسب‌سازی منزل مسکونی نیز از دیگر خدمات ارایه شده بهزیستی به نابینایان است.

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات مهم نابینایان در قزوین، عدم مناسب سازی معابر و مکان‌های عمومی است که در این خصوص طی سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده، اما هنوز کافی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار